sobota, 26 lipca 2014

Jo Nesbo - Czerwone gardło

"Harry Hole, samotnik i alkoholik, a jednocześnie genialny śledczy, przypadkowo wpada na ślad przemyconego do Norwegii snajperskiego karabinu marki Märklin. Trop prowadzi komisarza w kręgi neofaszystów. Czy to przypadek, że starego hitlerowca znaleziono z poderżniętym gardłem w pobliżu miejsca, gdzie zbierają się neonaziści? Hole podejrzewa, że sprawa może mieć początek w czasach drugiej wojny światowej. Jednak morderca jest ciągle o krok przed nim. Zdaje się mówić: "Jestem sędzią, ławą przysięgłych i katem… Nie powstrzymasz mnie"."


To lato zdecydowanie należy u nas do Jo Nesbo - każda książka jak się pojawi jest niemalże wyrywana czy podbierana żonie/mężowi/teściowej/mamie. I wcale nam nie przeszkadza to, ze czytamy książki z tej serii w niekoniecznie właściwej kolejności.

"Czerwone gardło" to niemal początek przygód Harrego Hole - dużo rzeczy, o których czytałam w dalszych tomach stało się jasne dzięki temu, ze dotarłam do początku. Jednak, tak jak ktoś mi to przepowiedział, że im starszy Nesbo tym lepsze jego książki w przypadku tej książki zdecydowanie się sprawdziło. Wcześniejsze przeczytanie jednego z końcowych tomów sprawiło, że poprzeczka była ustawiona niesamowicie wysoko i tutaj poziom okazał się być jednak ciut niższy. Gdybym czytała tomy we właściwej kolejności nie miałby to tak wielkiego znaczenia, a tak jest bardziej zauważalne.

Co zdecydowanie cenię u Nesbo to genialne budowanie napięcia, szybkie zwroty akcji i zawsze zaskakujące zakończenie - tak było i tym razem. Lubie autorów, po których wiadomo czego się spodziewać i mimo, że wiadomo to i tak zawsze jest się zadowolonym. 

Ten tom był również ciekawy ze względu na dużo odniesień do okresu II wojny światowej - co lubię. Tym bardzej, że tym razem miałam okazje poznać to wszystko z perspektywy Norwega - która do tej pory była mi zupełnie nieznana. Współpraca Quislingowców z Trzecią Rzeszą, rozliczenie z przeszłością i bolesne tajemnice w zgrabnym połączeniu z morderstwami w teraźniejszości. Czytało się to bardzo dobrze.
Do tego zgrabne połączenie osobistych wątków z życia Harrego ze śledztwem, które ujawnia więcej niż Hole chciałby przekazać swojej ukochanej...Cyniczny Harry w zderzeniu z bolesną prawdą i dylematem moralnym.

Podobało mi się, za co stawiam ocenę 8,5/10


2 komentarze:

  1. Rewelacyjna jest ta książka. Na początku trudno było mi ogarnąć wszystkie fakty, ale później nie mogłam już przestać czytać tę historię. Nesbo tym tomem pokazał klasę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie zawsze czytam tego rodzaju serie we właściwej kolejności...ale tą chyba powinnam. Lepiej zacząć troszkę gorzej i zachwycić się kolejnymi tomami, niż na odwrót;)

    OdpowiedzUsuń